Gothia Towers och Svenska Mässan välkomnar Volvo Ocean Race i mål

När finalen av Volvo Ocean Race äger rum i Göteborg den 21-28 juni välkomnar Svenska Mässan och Gothia Towers såväl seglare, crew, medier, sponsorer som besökare till målområdet. En mässa på 7 000 kvadratmeter arrangeras och restauranger från Gothia Towers serverar allt från champagne och räksmörgåsar till hamburgare och wraps. 350 000 besök väntas till målområdet.

Det är en stor ära för oss att arbeta med det här mycket publika och professionella arrangemanget, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan. Volvo Ocean Race är ett världsarrangemang som ger oss fantastiska möjligheter att visa vårt helhetserbjudande och möta en rad intressanta besöks- och målgrupper.

Svenska Mässan och Gothia Towers är huvupartners till målgången av Volvo Ocean Race. Det är fri entré alla dagar till målområdet som även bjuder på scenunderhållning, konserter och olika aktiviteter. Målområdet är på Frihamnen, en pir mitt i Göteborg, och cirka 50 företag ställer ut på mässan Welcome Home Expo som utlovar inspiration och fördelaktiga alternativ inom boende.

Gothia Towers har byggt upp tre restauranger i målområdet och tagit fram fyra matkoncept särskilt för Volvo Ocean Race: grill, skaldjur, grab & go och kafé. De två senare serveras från en food truck och ett kafé som ligger i anslutning till mässan.

Svenska Mässans och Gothia Towers närvaro i siffror:

  • 1 utomhusmässa på 7 000 kvadratmeter med boendetema
  • 50 utställare, bland annat Skanska, Fastighetsbyrån, Peab och Länsförsäkringar
  • 3 restauranger: Ocean View, Ocean Stage och Ocean Beach
  • 1 food truck: Ocean Truck
  • 1 kafé: Ocean Café
  • 4 olika matkoncept: grill, skaldjur, grab & go, kafé
  • 3 000 människor får plats på de olika restaurangytorna
  • 10 000 räkmackor beräknas serveras på plats
  • 12 000 hamburgare beräknas serveras på plats
  • 4 000 wraps beräknas serveras på plats
  • 60 000 flaskor läsk / vatten beräknas serveras
  • 1 200 portioner mat lagas för personal och volontärer varje dag
  • 150 extrainsatta personer arbetar i restaurangområdet

Carina Dietmann

Kommunikationsdirektör Svenska Mässan koncernen