Engagemang, samarbete och mod

Hos oss möts inte bara mässbesökare, hotell- och restauranggäster, turister och affärsresenärer, utan också ett stort antal olika yrken. Vi gör alla vårt yttersta för att skapa den bästa tänkbara upplevelsen för våra gäster och besökare.

Jakob Ryder i The Gallery på Gothia Towers

Jacob - Säljare

Från budget och marknadsplan till genomförande. Som säljare på Båtmässan har Jacob en mycket bred roll.
– Mitt uppdrag är att få in utställare, men också att skapa en spännande mötesplats för människor. Jag ser inte hur det skulle vara möjligt att tröttna på att arbeta med det jag gör i dag, säger han.

Vad brinner du för i din vardag?

– Att skapa en mötesplats där våra utställare kan skapa go’a affärer! Det roligaste jag vet är när någon kommer fram till mig under en mässa och säger ”vi har sålt flera båtar idag”. Något annat som är viktigt för mig är givetvis besökarna, att de ska ha en fantastiskt härlig dag där de får känna på båtliv och få en försmak på sommaren.

Hur tycker du att man behöver vara som person för att lyckas i din roll?

– Väldigt utåtriktad, serviceminded och alltid på tårna. Det personliga mötet är otroligt viktigt, så man behöver tycka om att ha kundkontakt. Mycket kundkontakt. Under den senaste mässan hade vi 297 utställare! Man behöver också ha modet att våga förändra, gå utanför boxen och inte tänka ”vi kör som vi brukar”. När vi stänger dörrarna till en båtmässa börjar vi direkt arbeta på budget och marknadsplan för nästa år, och det är viktigt att inte fastna i gamla hjulspår. Samarbete är förstås också otroligt viktigt. Vi jobbar som ett lag.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att det är så varierande och att jag ställs inför nya utmaningar varje dag. Ingen dag är den andra lik, Båtmässan förnyas varje år och Svenska Mässan satsar på medarbetarnas utveckling. 
– Dessutom; vi jobbar verkligen i en fantastisk miljö. Ena dagen är huset fullt med hundälskare som har kommit för MyDOG, och nästa dag är det öl- och whiskymässa på gång. Alla dessa människor som strömmar i huset varje dag, gör mitt arbete extra kul.

Att jobba på Båtmässan är som att starta upp ett nytt företag – varje år.

  • Namn: Jacob Ryder
  • Utbildning: affärsekonomi, IHM Business School
  • Jobbar som: säljare på Båtmässan
  • Medarbetare inom koncernen sedan: 2013
  • Fritidsintressen: löpning och fotboll
Lina Ristori bakom disken i hotellreceptionen

Lina - Supervisor

Lina började som hotellreceptionist på Svenska Mässan/Gothia Towers. I dag är hon supervisor, och beskriver sitt arbete som inspirerande och utmanande. Vad som driver henne i vardagen? Mötet med människor från hela världen.

Vad gör du om dagarna?

– Jag styr upp dagens pass, leder medarbetare, har hand om fakturering och ansvarar för driften i hotellreceptionen. Mitt jobb handlar om allt från schemafrågor till in- och utcheckningar, stamgästprogram och planering framåt.

– Under min utbildning gjorde jag praktik inom Svenska Mässan och Gothia Towers. Jag hade egentligen tänkt jobba inom konferensområdet, men efter att ha provat på flera olika delar inom koncernen drogs jag mot hotellreceptionen! Här trivs jag otroligt bra, och jag älskar det här med kundrelationer. Att få ge våra gäster det lilla extra och se hur de lyser upp och blir glada, det ger mig energi.

Hur skulle du beskriva Svenska Mässan/Gothia Towers som arbetsgivare?

– Som möjligheternas arbetsarbetsgivare. Här finns det en sådan bredd och så många förgreningar att medarbetarnas möjligheter är oändliga. Jag tror att det finns något för alla här. Plus att miljön är väldigt kreativ och tillåtande. Vi är alltid ute efter nya tankar och idéer. Att jobba på Europas femte största hotell, det är helt enkelt roligt på riktigt.

Har du något tips till den som är intresserad av att börja jobba här på Svenska Mässan?

– Var orädd, öppen, flexibel och glad. Och var inte rädd för att hugga i där det behövs, för här samarbetar vi med andra avdelningar och värnar verkligen om vår fina laganda. Ja, och den som arbetar här måste naturligtvis brinna för att ge service. Det är en sådan kliché, men det är också så otroligt sant. Man måste tycka att det är genuint roligt att hjälpa våra gäster och att möta olika kulturer.

Mina dagar är intensiva, givande och spännande. Och de bara flyger iväg!

  • Namn: Lina Ristori
  • Utbildning: inom sälj och konferens
  • Jobbar som: supervisor
  • Medarbetare inom koncernen sedan: 2013
  • Tidigare roll inom koncernen: receptionist
Nickla Rådberg i köket på Estrad

Nicklas - Souschef

Nicklas är souschef på Estrad – Gothia Towers huvudrestaurang och festvåning.
– Här är ingen dag den andra lik. Och koncernen har växt enormt under se senaste åren, så vi befinner oss i en spännande utvecklingsfas, säger han.

Vad gör du på jobbet?

– Jag planerar, beställer och genomför luncher och middagar. Vardagen är väldigt varierande, och bjuder fortfarande på utmaningar! Att jag trivs så bra beror framförallt på mina arbetskamrater. Vi är ett gott gäng här. Och vi gör bra mat! Faktum är att vi, trots de stora volymerna, lagar allt från grunden.

Hur tycker du att man behöver vara som person för att lyckas i din roll?

– Flexibel är ett riktigt bra ord. Man måste verkligen vara anpassningsbar. Här är det nya puckar, snabba puckar. Man vet aldrig vad som kommer att hända på jobbet. Ena dagen ordnar vi en bankett för 1 700 deltagare, för att nästa dag göra lunch för 30 personer. Naturligtvis bör man också ha ett glatt humör och vara en driven matlagare.

Har du något tips till den som är intresserad av att börja jobba här?

– Var dig själv. Och var trygg med att du kommer till en bra arbetsgrupp. Här tar vi alltid hand om nya medarbetare så att de blir trygga i rollen och kan steka den fina biffen!

När vi har råddat hem en stor bankettmiddag och alla 1 700 gäster är nöjda och glada – då känns det riktigt bra.

  • Namn: Nicklas Rådberg
  • Utbildning: restaurang på gymnasiet
  • Jobbar som: souschef med personalansvar, restaurangen Estrad
  • Medarbetare hos Svenska Mässan sedan: 2010
  • Fritidsintressen: skidåkning på vintern och kusthäng på sommaren
Frida Edman på kontoret på Bok & Bibliotek

Frida - Affärsutvecklare

Med en bakgrund som bland annat projektledare och marknadschef inom IT-utveckling, hittade Frida till Svenska Mässan. Och hon stormtrivs.
– Jag utvecklar nya affärer i befintliga projekt och sonderar terräng för nya satsningar. Miljön är väldigt inspirerande och jag utvecklas hela tiden, säger hon.

Vad brinner du för i din roll?

– Jag brinner för samarbetet mellan oss som ägare av olika projekt – och för partners som kan hjälpa oss att stärka våra satsningar, vårt innehåll och vår affär. Så som jag ser det handlar det om att skapa en win-win. Vi ska få en bättre affär, kunderna ska få högre avkastning och vi ska överträffa förväntningarna hos kundernas kunder! Något annat jag känner väldigt starkt för är utveckling. Jag tycker det är kul att utveckla befintliga projekt och processer. Förändring är i grund och botten något positivt! Det är tråkigt att göra om samma sak på samma sätt. Det är delvis därför jag trivs så bra på Svenska Mässan. Här utmanas vi att tänka nytt, och jag har en väldigt lyhörd chef som ger mig utrymme att pröva nya idéer.

Hur hjälper kärnvärdena dig i ditt jobb?

– För mig är ett bra samarbete en förutsättning för att jag ska kunna utföra mitt jobb. Att ”samarbete” är ett av våra kärnvärden är kanske självklart och mer bekräftande än utmanande. Likaså ”engagemang”. Jag och många av mina kollegor har det liksom i oss. Däremot har jag verkligen fastnat för kärnvärdet ”mod”! Det krävs mod för att utveckla, mod för att förhandla, mod för att gå in i vissa sammanhang och ibland mod för att ifrågasätta förlegade arbetssätt. Så länge min arbetsgivare säger att mod är viktigt så tänker jag också vara modig. Det har hjälpt mig att våga i många sammanhang, där jag tidigare kanske var mer försiktig.

Hur tycker du att man behöver vara som person för att lyckas i din roll?

– Driven. I min roll kommer du ingenstans om du inte lägger manken till. Men i grund och botten måste du också tycka att det du jobbar med är roligt; att det är roligt att resa, roligt att ta nya kontakter och faktiskt också roligt att gå in i lite mer besvärliga kontexter, som till exempel en hård förhandling. Dessutom är det avgörande att du har hög social kompetens och är lyhörd inför kundens behov. Du ska ju skapa en affär som gynnar alla.

Om du får välja en enda sak – vad är bäst med ditt jobb?

– Att fokus nu är utveckling snarare än förvaltning.

Ena dagen rör jag mig bland förlag på mässgolvet, andra dagen luktar det häst i hissen upp till kontoret – och man vet aldrig vem man möter i korridorerna. Oväntade möten är kul!

  • Namn: Frida Edman
  • Utbildning: gymnasielärarutbildning samt examen i medie- och kommunikationsvetenskap
  • Jobbar som: affärsutvecklare på Bok & Bibliotek, sedan 2015
  • Medarbetare inom koncernen sedan: 2013
  • Tidigare roll inom koncernen: Key account Manager
  • Fritidsintressen: havet, loppisfynda och att resa
John Alder på kontoret på Svenska Mässan koncernen

John - Redovisningsekonom

John har bytt London mot Göteborg och trivs i det svenska arbetsklimatet. Här får han mycket ansvar och ofta möjlighet att testa nya, utmanande, arbetsuppgifter.

Vad gör du på jobbet?

– Jag har väldigt bred roll som omfattar allt från koncernredovisning, bokslut och upprättning av årsredovisningar till att bevaka vår låneportfölj och hantera koncernens anläggningsregister. Själva arbetsplatsen utvecklas och förändras hela tiden vilket också påverkar mitt jobb, det är lite som att vara ute på en resa. Kanske inte en resa till stranden, utan mer en upptäcktsresa. Det är spännande!

På vilket sätt genomsyras arbetsplatsen av kärnvärdena?

– När vi skulle bryta ner investeringen av Triple Tower-projektet, som var en investering på 1,2 miljarder, till olika komponenter för upplägg i anläggningsregistret blev det tydligt hur bra vi samarbetar och vilket engagemang som vi lägger ner. För många samarbetspartner var det ett nytt sätt att arbeta och vi jobbade nära varandra för att det skulle fungera.

Hur tycker du att man behöver vara som person för att lyckas i din roll?

– I tre ord: organiserad, proaktiv och detaljinriktad. Organiserad så att man inte missar något som ska levereras, proaktiv så att man är förberedd, till exempel vid bokslut, och detaljinriktad så att det man gör blir rätt. Sedan tror jag att det är viktigt att också se människorna man träffar bakom alla ettor och nollor. Här hör man alltid skratt i korridorerna och det smittar av sig i de kontakter man har med kollegor och samarbetspartner.

Om du får välja en enda sak – vad är det bästa med ditt jobb?

– Årsbokslut. Det är alltid spännande att se hur årsresultatet för koncernen faller på plats.

  • Namn: John Alder
  • Utbildning: Revisorsexamen från Institute of Chartered Accountants och magisterexamen i naturvetenskap, University of Cambridge.
  • Jobbar som: Redovisningsekonom på Svenska Mässan koncernen
  • Medarbetare inom koncernen sedan: 2007
  • Fritidsintressen: golf och curling (spelar själv), familjen och fotboll
Tomas Belfrage i entrén till Bok & Bibliotek

Tomas - Försäljningsansvarig

Tomas drivs av att få till bra avtal som utvecklar både Bokmässan och deras kunder. Årets höjdpunkt inträffar den sista torsdagen i september, precis innan Bokmässan öppnar, när förväntansfulla besökare stiger av fulla spårvagnar och bildar en kö som ringlar längs mässan.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

– Det roliga är att det är en så dynamisk arbetsplats att den ena dagen aldrig är den andra lik. Som försäljningsansvarig har jag många kunder som vill se hallarna och bara det är en ny upplevelse eftersom de hela tiden byggs om. Under året utvecklar och förändrar vi Bokmässans koncept, ofta tillsammans med våra samarbetspartner, och det gör att nya idéer och diskussioner tar form som jag sedan är med och följer upp. Det gillar jag, och med en mötesplats som hela tiden utvecklas finns det många nya möjligheter att utforska, både för samarbeten i och utanför huset.

Vilka egenskaper bör man ha för att lyckas i din roll?

– Jag tror att det är viktigt att vara öppen för förändring, utåtriktad, målinriktad och ha en positiv känsla. I min roll fokuserar jag mycket på att hitta nya samarbetsformer och lösningar, därför är det viktigt att vara med under hela försäljningsprocessen, från start till mål. Både branschen vi verkar i och mötesplatsen vi agerar på förändras hela tiden och som person behöver man gilla det och se möjligheterna.

Hur har du utvecklats under din tid på Bokmässan?

– Vi har ett nära samarbete med de andra mässorna och bolagen inom Svenska Mässan, och det betyder väldigt mycket. Jag har bland annat varit med i ett chefsförsörjningsprogram som gav oss insyn i olika delar av koncernen, bland annat hur vi arbetar med kommunikation och ekonomi. Arbetsplatsen i sig har också bidragit mycket till min utveckling. När jag började här var vi åtta personer – nu är vi över trettio. Det har skapat en kreativ miljö och idag jobbar vi väldigt gränsöverskridande. Jag har också byggt på med en projektledarutbildning och fått säljcoaching, både i grupp och individuellt.

  • Namn: Tomas Belfrage
  • Utbildning: IT- och projektledarprogrammet vid Högskolan i Halmstad
  • Jobbar som: försäljningsansvarig på Bokmässan
  • Medarbetare inom koncernen sedan: 2004
  • Fritidsintressen: fotboll (har säsongskort på Blåvitt), umgås med familjen, löpträna och fixa med hus och sommarstuga
Malin Erlandsson vid ett ståbord i Gothia Towers lobby

Malin - Director Association Sales

Malin är övergripande ansvarig för svenska, nordiska och internationella kongresser. Det innebär komplex försäljning och stora möten med många deltagare – och ledtider på mellan två och tio år.

– Vi jobbar med fem- till tioårskalendrar. Just nu sitter vi med planering för åren 2020 till 2022. Även om ledtiderna är långa är jobbet väldigt variationsrikt och fartfyllt. Ena dagen tar vi emot representanter och visar det bästa Göteborg har att erbjuda, och andra dagen arbetar jag med verksamhetsutveckling och coachar medarbetare.

Vad brinner du för i din roll?

– Att se mina medarbetare lyckas. Man ser hur de kämpar och går den där extra milen, och att sedan få se glädjen i deras ögon när vi vinner en affär – det är riktigt häftigt. Jag drivs också av att bygga långsiktiga relationer, vilket är en viktig del av min vardag.

Du började i hotellreceptionen och har sedan dess haft flera roller inom Gothia Towers. Hur kommer det sig att du har valt att stanna och utvecklas inom koncernen?

– Jag har alltid varit målmedveten och driven. Jag minns än idag min anställningsintervju för tjänsten som projektkoordinator. ”Var är du om fem år?”, frågade de och jag sade att jag var säker på att försäljning är min grej! Sedan tidigare, när jag studerade Hospitality Management, hade jag fått upp ögonen för Svenska Mässan och var fast besluten att jobba här. Vägen gick via hotellet. Här finns tryggheten, och organisationen är solid. Men här finns samtidigt en kittlande framtidstro och viljan att vara först på mycket. Det är en häftig kombination. Svenska Mässan är en fantastisk arbetsgivare som är duktig på att behålla medarbetare som vill framåt. Om du ligger i, har tålamod och gör ett bra jobb, då finns hur många karriärmöjligheter som helst.

Hur har du fått utvecklas som chef?

– Jag lär mig fantastiskt mycket hela tiden. Dels genom att se hur andra chefer agerar och dels genom kurser. Vi får bland annat delta i chefsforum, som koncernens HR-chef håller i. Vi samlas fyra gånger om året och det blir föreläsningar och workshops. Härnäst ska vi få en liten utbildning i konflikthantering. Jag har väldigt god kontakt med mina kollegor i ledningsgruppen för sälj och marknad, så jag har väldigt många att bolla funderingar och idéer med. Inte minst har jag min egen chef, som jag ser upp till väldigt mycket. Hon coachar mig i min ledarroll.

”Som chef är jag nog ärlig, rak och öppen. Och jag har alltid varit ett energiknippe, som gillar att engagera andra.”

  • Namn: Malin Erlandsson
  • Utbildning: Hospitality Management, Hotel and Restaurant Management
  • Jobbar som: Director Association Sales, Gothia Towers
  • Medarbetare inom koncernen sedan: 2001
  • Tidigare roller inom koncernen: hotellreceptionist, projektkoordinator, projektledare, Sales Manager
  • Fritidsintressen: familjen, skidåkning, handboll, fotboll, resor, mat och sommarstugan
Caroline Grimpe i mässhallen med en ritning i händerna

Carolin - Production planner

Oavsett arbetsområde erbjuder Svenska Mässan och Gothia Towers en internationell atmosfär präglad av samarbete. Carolin började som sommarjobbare i hotellobbyn. I dag är hon Production Planner, och ritar och samordnar interna byggnationer.

Hur har din resa inom koncernen sett ut?

– Direkt efter min examen fick jag jobb som Guest Service i receptionen. Efter ett halvår blev jag projektkoordinator, och efter det har jag varit allt från samordnare till Guest Service Agent. Jag har fortsatt här för att jag verkligen känner att det finns möjligheter att komma långt inom koncernen, förutsatt att man har driv och ambition. I dag är jag Production Planner, vilket betyder att jag ritar och samordnar interna byggnationer.

Vad är bäst med att jobba här på Svenska Mässan/Gothia Towers?

– Variationen! Hos oss finns allt under ett tak – hotell, konferens, events, mässor, utställningar och restauranger. Dessutom ägs vi av Svenska Mässans Stiftelse, som har som syfte att främja näringslivet. Vår förhoppning är att vi ska locka besökare från hela världen till Göteborg och på så sätt bidra till en aktiv och hållbar stad. Som stiftelse återinvesterar vi även i vår egen utveckling, vilket exempelvis har gjort det möjligt att bygga vår nya mötesplats med det tredje tornet.

Vem ska söka jobb här, tycker du?

– Vi behöver så många olika kompetenser – bland annat inom administration, produktion, ekonomi, sälj och marknad. Men oavsett vilken roll du söker dig till här, så kommer ditt jobb till stor del att präglas av samarbete. Vi har många avdelningar i huset, alla med sitt specialområde och i vårt dagliga arbete är vi beroende av varandras kompetens. Därför arbetar vi väldigt nära varandra i våra olika projekt, vilket såklart bidrar till att vi lär känna varandra och vår verksamhet. Dessutom skapas det en god stämning mellan oss kollegor, trots att vi nästan är 1 000 anställda som är verksamma i huset varje månad.

Jag är ett levande exempel på att det finns alla förutsättningar för att växa inom Svenska Mässan.

  • Namn: Carolin Grimpe
  • Utbildning: Service Management, Lunds universitet
  • Jobbar som: Production Planner, sedan våren 2015
  • Medarbetare inom koncernen sedan: 2010
  • Tidigare roller inom koncernen: Guest Service, projektkoordinator, projekt-/eventsamordnare, Guest Service Agent, transportkoordinator
  • Fritidsintressen: att träna (just nu inför En Svensk Klassiker), upptäcka nya resmål och umgås med familj och vänner

Ena dagen rör jag mig bland förlag på mässgolvet, andra dagen luktar det häst i hissen upp till kontoret – och man vet aldrig vem man möter i korridorerna. Oväntade möten är kul!

Frida Edman, Affärsutvecklare på Bok & Bibliotek