Minutiös planering i jakten på möten

Svenska Mässan och Gothia Towers vision är att bli Europas mest attraktiva mötesplats — och man är redan på god väg. Trenden för antalet möten har varit stigande under de senaste tre åren. Bakom siffrorna ligger ett målmedvetet arbete

Sedan färdigställandet av Gothia Towers tredje torn 2015 kan Svenska Mässan koncernen erbjuda ett helhetskoncept med bland annat 1 200 hotellrum i anslutning till anläggningen, vilket innebär en femteplats i rankingen över de största hotellen i Europa. Dessutom uppmärksammas mötesstaden Göteborg internationellt för sitt hållbarhetsfokus.

– Ja, vi har klivit upp en nivå, både vad gäller erbjudande och marknadsföringsinsatser. Vi lägger mycket kraft på research och analys kring vilka möten vi vill bearbeta och har en högre närvaro på internationella mässor och workshops. Det gäller att bygga starka relationer med bokningsbolag och PCOs (Professional Congress Organisers) runt om i Europa. Den största tröskeln är att få dem att känna att vi är kompetenta och erfarna eftersom vi fortfarande är relativt okända internationellt, säger Malin Erlandsson, Director Association Sales på Svenska Mässan och Gothia Towers.

Malin Erlandsson vid ett ståbord i Gothia Towers lobby

Malin Erlandsson, Director Association Sales

Det strategiska arbetet är en process som löper över många år och jämförs av Malin Erlandsson med ”små OS-kandideringar”. Ett mindre, nationellt eller nordiskt möte har omkring två till tre års säljledtid. Större, internationella kongresser kan ta upp till tio år från start till mål.

– Först och främst handlar det om att identifiera möten som storleksmässigt, tidsmässigt och förankringsmässigt passar Göteborg. Från lokalisering av mötesambassadörer, som vill åta sig uppdraget att stå värd för mötet tills beslut är fattat, kan det röra sig om fem till tio år, berättar Malin Erlandsson.

Arbetet sker tillsammans med Göteborg & Co, som inkluderar Gothenburg Convention Bureau, som är Göteborgs stads marknadsföringsbolag. De har som uppdrag att kostnadsfritt marknadsföra och ”agera dörröppnare” för den lokala förankringen och akademin, värva mötesambassadörer och skräddarsy paketering i form av buddokument med vad hela staden har att erbjuda.

Och det krävs minutiös planering — för det är detaljerna som avgör. Tack vare Svenska Mässans och Gothia Towers centrala läge får mötena stor synbarhet och blir en del av stadens inramning och paketering med hjälp av skyltning, flaggor och helhetserbjudanden. Allt för att besökarna ska känna sig välkomna och trivas under sin vistelse.

– Utvärderingar visar ofta att vi sticker ut när det kommer till närhet, personlighet och gästvänlighet. Det är där vi kan göra skillnad mot de stora mötesstäderna, som London, Paris och Barcelona, säger Malin Erlandsson.

Fem framgångsfaktorer för Svenska Mässan och Gothia Towers:

  • Helhetskoncept
  • Samarbeten
  • Höga ambitioner
  • Omvärldsbevakning
  • Medarbetarna

Text: Josefine Jacobsson

Artikeln är hämtat ur magasinet Moments. Plocka gärna upp ett ex i twentyfourseven (tredje tornet) nästa gång du besöker oss.