- Utforska Oss
Hallå där….Petter Alexis Askergren
…du kommer till Hjärntillskott på Svenska Mässan, 25 september för att föreläsa om ”Artisten, varumärket och entreprenören”.
I 20 år har du funnits med på den svenska musikscenen. Vad betyder varumärket Petter för din karriär?
– Egentligen tänker jag inte så mycket på det, men jag vet så klart att jag är ett varumärke.
– Jag försöker vara väldigt mycket mig själv. Är det autentiskt och folk gillar det eller känner igen sig blir varumärket nästan som en livsstil. Det är nog mer det jag förknippas med.
Finns det något i ditt varumärke som funnits med hela vägen?
– Ja fundamentet, som är inställningen till arbete och att vara ambitiös, fokuserad och proffsig. Och att stå upp för personliga åsikter utefter den moraliska kompassen. Allt är inte fakturor och pengar utan det måste bygga på äkta passion och det har funnits med hela vägen.
Hur viktigt är entreprenörskap för en artist?
– Inte viktigt för alla, men det finns möjligheter. Allt hänger på hur mycket du vågar frigöra dig från den stereotypa bilden. Tyvärr är många artister lite ängsliga och blir därför bakbundna och vågar inte bredda sig. De vill gärna men förstår nog inte riktigt hur. Dessutom måste man göra det sakta men säkert och genomtänkt.
Vad är dina styrkor som entreprenör?
– Jag är driven och allt jag gör utanför musik bygger på intresse och passion och att jag kanske saknar lite konsekvenstänk. Det kan få dig att göra saker som många kanske inte vågar. Men det är bättre att vara först, även om man ibland får skit. Du kan inte uppfinna hjulet men du kan uppfinna ditt eget hjul.
Vad betyder sociala medier i dag för din marknadsföring?
Både mycket och litet, men jag är en artist och entreprenör som nyttjar sociala medier och har gjort så under lång tid. Jag hade dagbok på hemsidan innan bloggen fanns, så jag har alltid kommunicerat med mina fans via internet. Sen är det min personliga kanal där jag kan berätta sanningen vilket är viktigt.
Hur arbetar du med sociala medier?
– Väldigt aktivt, mest med instagram, eftersom jag gillar att visualisera. Jag kan tycka att twitter bygger för mycket på hat, ilska och härskartekniker.
Hur många följare har du?
140 000 på Instagram 80-90 000 på Twitter och runt 100 000 på Facebook.
Hur mycket tid lägger du på sociala medier?
– Mest på instagram, ibland 2-3 inlägg om dagen, ibland inga alls. Jag går mycket på magkänsla. Utgår från mina egna saker och kör inte köpta inlägg. Det händer att jag skriver betalt samarbete med då handlar det mest om vin som jag själv importerar eller att jag varit ambassadör för Huawei. Jag har ingen prislista och skulle aldrig kalla mig för influencer. Jag är artist och textförfattare, entreprenör och krögare vid sidan av.
Håkan Linger