- Utforska Oss
Extra mycket i potten i Innovationsracet 2019!
Innovationsracet, där startups pitchar sig själva och publiken får rösta, brukar vara en höjdpunkt på Power Circle Summit, som arrangeras i samband med Elfack.
2019 ökar spänningen ytterligare: utöver de tre pristagarna tillkommer ett värdefullt ”kommersialiseringspris”, sponsrat av ett svenskt storföretag.
Det blir femte gången som Innovationsracet arrangeras i samband med Power Circle Summit på Svenska Mässan i Göteborg 7 maj 2019.
Upplägget är delvis förändrat: antalet finalister skärs ned från tio till fem.
– Däremot ger vi chansen till ytterligare 15 företag, alltså totalt 20, att matchmaka och ställa ut på Power Circle Summit och Elfacks nya framtidsarena 8–9 maj, förklarar Sasan Shaba affärsutvecklare på Energimyndigheten, som är partner till Power Circle Summit.
Anmälan till 11 februari
Fram till 11 februari kan alla startups och små och medelstora företag med högst 250 anställda anmäla sig till tävlingen, som görs i samarbete mellan Energimyndigheten, InnoEnergy och Ignite Sweden.
De fem finalisterna som väljs ut får var och en 200 sekunder på sig för en säljpitch inför publiken på Power Circle Summit.
Publikens röster vägs samman med juryns och tre pristagare utses: vinnaren får 100 000 kronor, tvåan 50 000 kronor och trean 25 000 kronor.
Pilotprojekt i potten
I år får prisutdelningen en extra krydda. I juryn – som består av fem representanter för storföretag, investerare och organisationer – ingår ett ännu inte namngivet storbolag som också delar ut ”Kommersialiseringspriset”.
– Det priset går till en av finalisterna som får ett betalt kommersiellt pilotprojekt med matchad kund. Man går alltså direkt från ord till handling, säger Sasan Shaba.
– Värdet av det är kanske 300 000–400 000 kronor. För att inte tala om den långsiktiga samarbetspotentialen. Det är alltså ett mycket attraktivt pris!
Enormt intresse
Målet med Innovationsracet är att stimulera innovativt tänkande på energiområdet. Flera av de tidigare pristagarna har nått stora framgångar.
Climeon, som vann 2016, är t ex idag ett börsnoterat bolag.
– Och 2018 års vinnare, Blixt Tech, har dragit in drygt 20 miljoner kronor på en första investeringsrunda, berättar Sasan Shaba.
Han märker av ett enormt intresse inför 2019 års tävling.
– För startup-bolagen handlar det inte bara om prispengarna, utan mer om att få in kunder. Därför är t ex matchmakingen som Ignite Sweden håller i, och som alla 20 uttagna företag får tillgång till, av central betydelse.