- Utforska Oss
Här finns kunskap om dryckeshantverk
Att vi i dag konsumerar mer närproducerad mat än förr är ingen nyhet. Men hur är det med dryck? I början av 1990-talet fanns det ett tiotal mikrobryggerier i Sverige. I dag finns det 400. Och intresset för det småskaliga hantverket ökar för varje år. Inte minst i ölhuvudstaden Göteborg.
I dag bryr sig människor mer om vad de dricker, och framför allt har man mer kunskap än förr, säger Stanley Wong, vd på Svenska Dryckesmässor som arrangerar En Öl & Whiskymässa tillsammans med Svenska Mässan den 12-13 april.
I år anordnas mässan för sjunde året i rad, och sedan 2015 hålls den i samband med GBG Beer Week. En vecka fylld av ölrelaterade evenemang runt om i staden kulminerar med En Öl & Whiskymässa på Svenska Mässan. Här ställer allt ifrån välkända varumärken som Carlsberg och Glenfiddich till små lokala mikrobryggerier ut.
– Flera små bryggerier har fått sitt genombrott här, i år är vi stolta över att presentera bland annat Berrium Kraftölsbryggeri, AKiA Brygghus och Gotlands Whisky för första gången, säger Stanley Wong.
Med 160 utställare och över 2 000 sorters öl och whisky är mässan en av Nordens största dryckesmässor. Passa på att vara med på de 20 minuter långa speedprovningarna inne på mässan eller boka en längre provning i lugnare miljö. Kunskap är mässans ledord.
– Det primära för oss är att skapa dialog och bidra till kunskapsutbyten. Här kan man få veta hur drycken kom till, vilka ingredienserna är och vilka personerna bakom drycken är, berättar Stanley Wong.
Men ett stort intresse för öl och whisky är inte en nödvändighet för att man ska trivas på mässan. Charkuterier finns att avnjuta och även drycker som cider, gin och rom finns för provsmakning. I år kommer ett särskilt fokus att läggas på gästernas matupplevelse.
– En nyhet för i år är att det kommer finnas ett större mattorg där man kan äta gott och vila fötterna en stund, avslutar Stanley Wong.
Köp biljett till En Öl & Whiskymässa.
Foto: Stefan Edetoft Text: Frida Wall