- Utforska Oss
Hållbart och socialt heta trender på UF-mässan
I höstas samlade Kustplockarna in 90 kilo plastskräp på Vallda Sandö.
Socialt och hållbart företagande är de hetaste trenderna när 1300 unga entreprenörer visar upp sina smarta affärsidéer på UF-mässan, Ung Företagsamhet, 11 mars.
Kustplockarna UF är ett exempel, som satsar på hållbarhet genom att erbjuda företag att sponsra ett projekt där högstadieungdomar utbildas och samlar in plastskräp.
– Vi har redan sponsorer till fem projekt i vår, säger Simon Rosvall, vd för Kustplockarna och en av fem elever från Polhemsgymnasiet som står bakom projektet.
I mars flyttar UF-mässan, Entreprenörskap på riktigt, in på Svenska Mässan. På mässan presenterar elever från gymnasieskolorna i Göteborgsregionen sina affärsidéer, som en del av utbildningen. I år medverkar hela 1300 elever, vilket innebär att mässan fortsätter växa för trettonde året i rad.
På mässan har UF-företagarna möjlighet att tävla med sina idéer och två heta trender i år är den nya kategorin Årets samhällsentreprenör som lockat 35 bidrag och Årets Hållbara UF-företag, med några år på nacken, som lockar hela 50 bidrag.
Många affärsidéer
Affärsidéerna är inte bara många, de håller också hög kvalitet. Ett exempel är Kustplockarna, som är en av favoriterna i klassen Årets Hållbara UF-företag.
– Vi anordnar projekt på Västkusten om situationen med plast i havet, där vi bjuder in både skolklasser och företag att delta, säger Simon Rosvall.
Varje projekt består av två delar: en teoretisk del där Kustplockarna åker ut till en skolklass och föreläser om plaster i havet och vad vi kan göra åt det, både på kort och lång sikt.
– Sedan åker vi ut med klassen ett annat datum och möter den på en utvald hotat sträcka längs Västkusten och samlar in plastskräp.
Ett första projekt genomfördes i höstas på Vallda Sandö, där 20 elever och 25 frivilliga samlade in 90 kg plast.
2 500 kronor till klasskassan
Varje klass som anmäler sig får 2 500 kronor till klasskassan. Projektet finansieras av sponsorer, som får exponering på webbsidan, sociala medier och även i UF-montern.
– Vårt mål är att uppnå en miljömässig beteendeförändring hos ungdomar på lång sikt, och samtidigt få våra sponsorer att känna stolthet för att de stöttar projektet.
Närmast ligger UF-mässan i planeringen för Kustplockarna, men sedan är fokus att få igång så många projekt som möjligt i sommar.
– Vår främsta vinst nu i början är att samla på oss erfarenhet. Men på sikt tror jag att jag kan leva på den här idén.