"Det är bara fantasin som sätter gränser"

Med smarta digitala lösningar erbjuder Svenska Mässan Gothia Towers en modern helhetsupplevelse utan skarvar. För kunder och besökare betyder det bland annat flexibla mötesplatser, en optimerad kundresa och nya affärsmöjligheter när innehållet blir on-demand.
 
Pandemin har skapat en helt ny efterfrågan på digitala mötesplatser och Svenska Mässan Gothia Towers kan i dag erbjuda sina kunder digitala helhetslösningar för i stort sett alla typer av möten och events. Från säljmöten, produktlanseringar och kick-offer, till årsstämmor, konferenser och större publika arrangemang som mässor. Patrik Svensson är Digital Business and Customer Experience Director:
 
– Omvärlden har verkligen tagit till sig av de nya digitala verktygen och det har gjort att efterfrågan och utvecklingen av flexibla mötesplatser snabbats på. Vi har det senaste året lanserat flera nya studiolösningar och kan i dag erbjuda våra kunder allt det som krävs för ett lyckat digitalt möte med proffsig inramning. Förutom den digitala tekniken och plattformarna, har vi också producenter som ser till att upplägget skapar engagemang hos deltagarna. Att arrangera möten med digitala deltagare ställer ju helt andra krav på dramaturgin och innehållet jämfört med fysiska möten. Det känns väldigt bra att vi med vår erfarenhet och kompetens kan hjälpa kunderna rätt och erbjuda alla typer av helhetslösningar under ett tak, säger han.
 
I januari i år lanserade Svenska Mässan Gothia Towers det som är Sveriges största studiolösning för hybridarrangemang – Gothia Hybrid Event Arena. Med tre scener, flexibla ytor och plats för 300 sittande gäster är den nya studion framtagen för att optimera upplevelsen för både digitala och fysiska deltagare.
 
– Gothia Hybrid Event Arena är en modern arena med stor digital kapacitet som skapar enorma möjligheter. Man kan mixa live- och studiosändning, visa saker på flera skärmar samtidigt och ha interaktion med publiken på plats och de som deltar digitalt – det är bara fantasin som sätter gränser. Det finns ett stort intresse för arenan bland våra kunder och vi är övertygade om att hybridmöten är här för att stanna. Även när vi kan ses på plats igen kommer det finnas behov av att kunna sända möten och event digitalt, säger Patrik Svensson.
 
Under året har Svenska Mässan Gothia Towers även ställt om ett antal mässor till digitala arrangemang. Ett exempel är Bokmässan Play. Under fyra dagar streamades 150 litterära samtal som sedan fanns tillgängliga på sajten under hela hösten. Vid årets slut hade Bokmässan Play 600 000 visningar. Patrik Svensson ser ett stort värde i att man som arrangör kan erbjuda deltagare att ta del av innehållet även efter det att eventet ägt rum.
 
– Jag tror att vi kommer få se många sådana här digitala on demand-lösningar framöver. Förutom att det skapar möjligheter att nå helt nya målgrupper så förlängs ju också både mötet och innehållet. Som deltagare kan du själv välja vilket innehåll du vill konsumera, på en tid som passar dig.