- Utforska Oss
Sätter stopp för skitsnack i omklädningsrummet
Det är i omklädningsrummen machokulturen frodas.
Unkna attityder och skitsnack, inte minst om tjejer och könsroller.
Som på sikt riskerar utveckla ett kränkande eller våldsamt beteende.
– Det är just det vi vill motverka, säger Shanga Aziz på Locker Room Talk, som medverkar i UF-mässan Entreprenörskap på riktigt.
Shanga och Rogerio startade Locker Room Talk i september 2016. Då ett UF-företag, idag en ideell organisation med fyra killar, som åker runt bland idrottsklubbar och jobbar för ökad jämställdhet och schyssta attityder.
– Vi vill se ett samhälle där pojkar som växer upp är medvetna om att en kille kan vara på olika sätt, säger Shanga Aziz, ordförande i Locker Room Talk.
– Idag får killar växa upp med påhittade regler: vi ska vara på ett visst sätt, bete oss på ett visst sätt. Som i det långa loppet kan bli väldigt destruktivt.
En kille ska till exempel inte gråta, prata om känslor eller söka hjälp. Men gärna vara vältränad, kaxig och uttrycka sina känslor med våld.
– Hur killar snackar om och med varandra, speciellt om tjejer, förstärker attityder som ibland leder till sexuellt våld, diskriminering eller förtryck av människor på grund av könstillhörighet.
Initiativet fick stor uppmärksamhet på Fotbollsgalan i höstas då ungdomarna bakom fick ta emot Zlatan Ibrahimovics stipendium på en miljon kronor.
Locker Room Talk har startat ett samarbete med Riksidrottsförbundet och lokala idrottsförbund och har hittills besökt ett 80-tal klubbar runt om i Sverige.
Målgruppen för Locker Room Talk är unga killar, mellan 10 och 14.
– Oftast träffar vi dem just i omklädningsrummen i samband med träningar, berättar Shanga.
– Det finns en poäng med det: vi vill skapa en miljö där killarna vågar vara sig själva.
Locker Room Talk har utvecklat en metod med åtta korta utbildningspass över lika många veckor, varje pass är mellan 15 och 20 minuter.
– Det har visat sig fungera bra. Vi har fått en fin respons, säger Shanga.
På UF-mässan i Göteborg vill de sprida budskapet till ännu fler.
– Vi vill nå så många som möjligt. Och samtidigt visa att ung företagsamhet kan vara mer än produkter och prylar.
Entreprenörskap på riktigt
5 mars på Svenska Mässan
330 utställande UF-företag
1 200 utställande gymnasieelever
6 000 besökare
Öppet för allmänheten: 12-19