Västsveriges mest attraktiva arbetsgivare – för andra året i rad

Malin Franck Elisabeth Thomson

För andra året i rad hamnar Gothia Towers i topp när Visita rankar de mest attraktiva arbetsplatserna inom svensk besöksnäring – en förstaplats i Västsverige och femte bäst i Sverige. Malin Franck och Elisabeth Thomson, som ansvarar för hotellet och restaurangverksamheten, berättar hur de jobbar för att skapa en attraktiv arbetsplats.

– Jag skulle tro att charmen, som gör att många söker sig till oss, ligger i att här finns så mycket under ett tak. Vi har restauranger, mässan, hotell, barer och en egen sälj- och marknadsavdelning. Det finns stora möjligheter att utvecklas inom företaget, säger Elisabeth Thomson, som har varit hotelldirektör för Gothia Towers i fyra år.

Gothia Towers ingår i Svenska Mässan koncernen som drivs i stiftelseform.

– Att vi är en stiftelse är ytterligare något som attraherar många. Man vet att de vinster vi genererar kommer tillbaka in i verksamheten och används till att utveckla oss ännu mer, säger Elisabeth.

Alla medarbetare uppmuntras till att vara med och påverka och utveckla verksamheten. Ledorden för hela koncernen är engagemang, samarbete och mod.

– Vi vill att alla ska ta eget ansvar och våga utmana sig själva. Det är ok att misslyckas och det måste vi chefer vara bra på att förmedla. Vi måste också ta ett steg tillbaka och låta andra lyckas och lita på våra medarbetare. Det tror jag är en framgångsfaktor för vår arbetsplats, säger Malin Franck, som har jobbat som restaurangdirektör för Gothia Towers i 1,5 år.

Gäster från hela världen

Både Malin och Elisabeth är överens om att det är viktigt att leva som man lär som chef. Sitt affärs- och servicetänk har de fått med sig från tidigare jobb på välrenommerade hotell- och restauranger i Sverige och internationellt.

– Vi nästan slåss om vem som ska plocka upp ett tuggummipapper, skrattar Malin, samtidigt som hon konstaterar att en glödlampa är trasig i taket och genast måste bytas.

Inom hela koncernen finns cirka 850 årsanställda. Men projekt- och säsongsanställningar är vanliga och det betalas ut betydligt fler löner än så varje månad. Den enskilt viktigaste egenskapen när man rekryterar är att personen har rätt attityd och servicekänsla.

– Vår stora utmaning är att hitta medarbetare när vårt behov av personal varierar så mycket. Under ett event eller en större mässa måste vi snabbt kunna öka personalstyrkan – ibland till det dubbla. Vi lägger oerhört mycket tid på rekrytering och på introduktions- och utbildningsdagar för att alla ska veta hur vi jobbar med service, säger Malin.

Ytterligare en utmaning – som också är en av företagets styrkor –  är att här jobbar många med olika språk och kulturer. Utmanande eftersom alla måste förstå och leva upp till den servicenivå man ska leverera. En styrka eftersom gästerna kommer från hela världen och då kan möta personal med samma bakgrund.

Wellness-ambassadörer

Många av de som jobbar på Svenska Mässan idag har blivit kvar i många år, vilket är ovanligt i branschen. Och man är stolt över att så många stannar länge inom företaget. Det görs även flera satsningar på att personalen ska må bra. Bland annat med wellness-ambassadörer som driver ett hälsoarbete för att medarbetarna ska kunna göra saker de mår bra av på arbetstid. Det kan vara att yoga, sjunga i en kör, träna eller arrangera personalfester.

– För att uppnå vår vision om att bli en av Europas främsta mötesplatser, måste vi också vara en bra arbetsgivare där medarbetarna mår bra och vill stanna och utvecklas tillsammans med oss. Därför känns det oerhört roligt att vi återigen rankas som en av de bästa arbetsplatserna inom besöksnäringen, avslutar Malin.

Kort om Svenska Mässan

  • Omsatte 1,2 miljarder 2017
  • 850 helårsanställda
  • 1200 rum på hotellet
  • 5 publika restauranger plus catering till event, konferens och teatern
  • Kan servera 3000 gäster frukost varje dag

Kort om Visitas ranking

  • Drygt 2 500 yrkesarbetande inom besöksnäringen och studenter har svarat på frågan om vilken som är deras ideala arbetsgivare
  • Undersökningen omfattar cirka 150 arbetsgivare med minst 50 anställda
  • 10-i-topp Sverige
  • Scandic Hotels
  • Nordic Choice Hotels
  • Grand Hôtel, Stockholm
  • Fotografiska
  • Gothia Towers
  • Elite Hotels
  • Liseberg
  • Svenska Turistföreningen
  • Stureplansgruppen
  • Radisson