100-årsjubileumshelg för Svenska Mässan

Helgen 13-15 april firas Svenska Mässans 100-årsjubileum. En rad aktiviteter planeras och på söndagen har allmänheten kunnat anmäla sig till att ta del av firandet. Underhållning, en jubileumsmässa med framtidsinslag samt förtäring står bland annat på programmet.

– Vi vill uppmärksamma de gångna 100 åren och välkomna det kommande seklet, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan.

2018 fyller Svenska Mässan 100 år. Det som började med Sveriges första handelsmässa 1918 har utvecklats till en global mötesplats med allt från mässor, kongresser och konferenser till hotell, restauranger, spa och showupplevelser. Besökarantalet på den första mässan 1918 låg på 42 000 och idag besöker närmare 2 miljoner människor varje år mötesplatsen som omsätter drygt 1,2 miljarder kronor. Det genererar i sin tur drygt 3,1 miljarder i turistekonomiska effekter.

Svenska Mässan drivs i stiftelseform vilket innebär att det inte finns några ägare eller investerare utan är ekonomiskt fristående. Det betyder också att all vinst investeras långsiktigt i verksamheten.

– Under de år som gått har vi vågat tro och satsa på Svenska Mässan och Göteborg. Vi har hela tiden sett hur attraktionskraften växt. Vi är förstås stola över det vi åstadkommit under 100 år, men framförallt blickar vi fortsatt framåt, säger Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan Stiftelse.

Se filmen ”Svenska Mässan – 100 år på 100 sekunder”.

För mer information, vänligen kontakta:
Sissel Hedqvist, presskontakt Micael Bindefeld AB
0707 – 69 92 28
[email protected]

Nils Sjöberg, kommunikatör, Svenska Mässan
0701 – 61 68 50
[email protected]