Syfestivalen lockar besökare på sociala media

Miljövänligt och giftfritt är den heta trenden när Sy- och Hantverksfestivalen arrangeras i september. Foto: Magnus Adolfsson

Med drygt 17 500 följare på Facebook och drygt 5000 på Instagram har Sy- & Hantverksfestivalen ständig direktkontakt med sin målgrupp.
Därför vet man att intresset är rekordstort inför årets mässa.
– Förra gången i Göteborg hade vi drygt 7 000 besökare, i år hoppas vi på ännu fler, säger Fia Ekenberg, projektledare för Sy- & Hantverksfestivalen på Svenska mässan, 7-9 september.

Sy- & Hantverksfestivalen är Sveriges största mässa för sömnad och hantverk. Mässan arrangeras fem gånger om året: Stockholm (2), Göteborg, Malmö och Umeå. Om några veckor är det dags för mässan i Göteborg, som för tredje gången går på Svenska Mässan.
– Vi ser att intresset ökar och att det både går ner i åldrarna och att vi faktiskt har betydligt fler män, säger Fia Ekenberg.
Den stora trenden är miljötänket, berättar Fia Ekenberg och att klädsömnad är på väg tiillbaka.
– Många vill inte ha det här med slit och släng utan syr mer och tar tillvara på sådant som går sönder.
– Och i dag ska det vara miljövänligt och giftfritt.

FaceBook i första hand
Att intresset är jättestort bekräftar Mikael Bergström, som är digital marknadsförare på Numera Mässor, som arrangerar Sy- & Hantverksfestivalen. Han sköter företagets kommunikation på sociala medier, där man i första hand satsar på Facebook, en kanal som växer stadigt med fler och fler följare.
– Vi arbetar ganska lika på många av våra mässor, men Sy- & Hantverksfestivalen är speciell, säger Michael Bergström.
– Våra följare har ett jätteintresse för sömnad och hantverk och vi får ett enormt gensvar så fort vi postar något. Det gör arbetet väldigt roligt.

Mer aktiva på instagram
Mässteamet är ganska aktiva och lägger ut allt från mässnyheter och produktnyheter till tävlingar. Varje gång är besökarna där direkt och gillar och kommenterar.
– Det roliga är att om någon kommenterar eller ställer en fråga går ofta andra besökare in och svarar i vårt ställe.
De senaste åren har mässan också börjat bli mer aktiva på Instagram. Där finns många av de som är på mässan och det är där man delar sina alster och kommenterar.
– I dag har vi 5 000 följare på Instagram. FaceBook är mycket större, men Instagram växer stadigt.

Här kan du köpa din biljett till mässan: