Skål för en bättre miljö!

En flaska gjord på fibrer från grödor, växter och träd är hedersgäst på årets Scanpack.

En flaska står i fokus på årets Scanpack.
Jodå, du ser rätt. En ölflaska från Carlsberg – tillverkad av växtfibrer
Skulle den råka hamna i naturen när den är urdrucken bryts den så småningom ned till harmlöst biologiskt material…

Flaskan, som just nu testas på en pilotmarknad, har utvecklats under ett treårigt projekt, där flera av världens främsta förpackningsexperter medverkat.
– För oss är flaskan en milstolpe. Den gör det lättare för oss att förklara det nya förpackningsformatet för konsumenter och kollegor, säger Simon Boas Hoffmeyer, hållbarhetschef på Carlsberg som medverkar på Scanpack.
– Själv tycker jag att flaskan är helläcker. Den visar hur vi kan använda innovation och design för att skapa produkter för en bättre morgondag.

Från grödor, växter och träd

Flaskan är alltså gjord på fibrer från grödor, växter och träd. Meningen är att de ska omplanteras i samma takt som de skördas och avverkas.
Avsikten är att flaskan ska återvinnas precis som andra flaskor och burkar. Men skulle man råka tappa den i naturen är det ingen katastrof. Den bryts ned efterhand, i sina ofarliga beståndsdelar.
– Flaskan är ett exempel på de nya material och hållbara lösningar vi lyfter fram på årets Scanpack, säger Anna-Lena Friberg, mässansvarig.Bland annat visas vad som hänt på bioplastområdet, forskningsinstitutet RISE visar ett nytt töjbart papper och en rad innovativa förpackningslösningar demonstreras i fokusområdet ”Creative Packaging”.

Internationell mässa

Jättemässan Scanpack upptar hela Svenska Mässans yta och har också en stor betydelse för besöksnäringen i Göteborg: alla hotellrum i staden är uppbokade sedan veckor tillbaka.
I år är det internationella inslaget är större än någonsin: utställarna kommer från ett 30-tal länder och besökargrupper från ett 50-tal länder har anmält sig.
Bland talarna finns en rad spännande namn. Bland annat Ian Schofield, packaging manager på brittiska matkedjan Iceland Foods, som berättar om det uppmärksammade beslutet att ta bort plast ur alla sina förpackningar, och Marlene Skrzyniarz, Category Manager på DS Smith, berättar om trender inom e-handeln som är oerhört beroende av funktionella förpackningar.

Björn Hultman

FAKTA/Scanpack
23–26 oktober på Svenska Mässan
Norra Europas största mötesplats för förpackningsbranschen
Besökare: ca 15 000
Utställare: 460

Här kan du köpa ditt entrékort: