Så kan förpackningen öka kundlojaliteten


Förpackningar får en ny roll, men förblir den viktigaste faktorn för att tillföra värde i varumärken, säger Drew Smith.

– Förpackningen i sig är idag den enskilt viktigaste faktorn för en framgångsrik marknadsföring.
Det säger Drew Smith, internationellt erkänd produktdesigner, som utvecklar sina tankar om design och kundlojalitet på Scanpack, 23-26 oktober.

På fredag 26 oktober, 10.00-11.00, på Scanpacks Superbrandscen, håller den framgångsrike kanadensiske designern Drew Smith ett seminarium på temat hur du bygger långvariga relationer med dina kunder.
Han är grundare av Milano-baserade Smith Lumen som har verksamhet i 25 länder och har över 350 internationellt välkända varumärken i sin portfölj.
Hans affärsidé går ut på att hjälpa företag att utveckla och omforma sina varumärken, just med syftet att bygga en långsiktig kundrelation.

Nästan allt online

Det blir allt viktigare i dagens digitala värld där olika varumärken slåss om kunderna i en svindlande hastighet:
– Ny teknologi har omvandlat snart sagt alla aspekter av våra liv på sätt som vi inte kunde ha förutsett för några år sedan. Nu kan vi beställa nästan allt online och få det levererat hem nästa dag, konstaterar Drew Smith.
– Vi har nu möjlighet att jämföra produkter och tjänster baserat på det vi ser och den information vi får, tillgängligt vid våra fingertoppar.
Han förutser tuffare tider för branded packaging, alltså förpackningar som förmedlar och stärker ett varumärke:
– Branded packaging föddes utifrån producenternas behov att garantera kvaliteten och integriteten hos sina produkter. Via reklam lyfter man fram sina USP, produktens unika egenskaper, som skiljer den från konkurrenternas.
– Det behövdes inte för hundra år sedan. Då litade konsumenterna på den lokala handlaren. Ett förtroende som sakta förskjutits till producenterna och deras varumärken.

Varumärken i digital värld

Vad som nu händer är att kundernas lojalitet blir allt större mot varumärket på den butik, digital eller fysisk, man handlar i än mot produkterna på hyllan.
– Därmed har vi gått varvet runt, säger Drew Smith.
– Eftersom traditionell massreklam får minskad betydelse måste märkesvaror kämpa på som aldrig förr för att överhuvudtaget märkas i det enorma utbud som erbjuds. Det har lett till att förpackningen blivit den enskilt viktigaste faktorn för att framgångsrikt marknadsföra produkter.
Enligt Drew Smith blir huvudproblemet framöver för många producenter att räkna ut hur man bygger sina varumärken i en digital värld.
– Hemleveranserna kommer bara att öka och med tillkomsten av AI och IoT kan många av dessa inköp ske automatiskt, säger han.
– Att minska avfall och kunna erbjuda biologiskt nedbrytbara material blir allt viktigare för konsumenten. Förpackningar får en ny roll men förblir den viktigaste faktorn för att tillföra värde i varumärken, särskilt i lyxsegmentet.
Drew Smith ser fram emot besöket på Scanpack:
– Absolut! Scanpack är ju ett av Europas största och viktigaste evenemang för förpackningsindustrin. Jag hoppas kunna hitta ny teknik, trender och lära mig om nya förpackningslösningar.

Här kan du registrera dig till Scanpack: