Gents vann slaget om nördarna

Jenny Rydhström, vd för uppstickaren Gents, satsade på nördiga män, måna om sitt utseenden.

– Det gäller att definiera sin målgrupp om man vill lyckas inom e-handel!
Jenny Rydhström, vd för uppstickaren Gents, ringade in sin: nördiga män, måna om sitt utseende. Ändå är idag fyra av tio kunder kvinnor…
Hur det gick till berättar hon på D-Congress 7 mars.

 Näthandelsföretaget Gents, med bas i Helsingborg, drog igång redan 2003.
– Vi tyckte faktiskt vi var sent ute, säger Jenny Rydhström, som grundade företaget tillsammans med två kusiner.
Affärsidén gick ut på att sälja hudvårdsprodukter till män.
– Vi hade gjort en analys av vad som fanns och inte fanns på marknaden. Det här med hudvård för män var helt nytt, den första hudvårdslinjen riktad till män kom året innan vi drog igång. Vi tänkte: det här kan nog bli någonting.

Rakningen var inkörsporten

Resultatet de första åren blev sådär, efterfrågan var inte överväldigande.
– Efter ett tag insåg vi att ingången till männen, särskilt män med en lite nördig läggning, var rakning. Fungerar inte rakningen spelar det ingen roll om du har några kråkfötter kring ögonen, resonerar Jenny.
Gents bytte inriktning och började koncentrera sig just på rakning. Mer specifikt: hur rakupplevelsen kan förbättras.
– Vill man ha en bra rakning är inte en enkel Gillette-hyvel det bästa. Men i Sverige vet de flesta män inte om något annat, menar Jenny Rydhström.
– Därför tog vi på oss rollen att utbilda och informera. Hur skapar man den bästa rakningen? Hur gör man det bästa löddret? Etcetera. Det är ett tema på vår hemsida, i våra nyhetsbrev – ja, i all vår marknadsföring, berättar Jenny.

Nördige mannen

Ett internt motto blev ”nördig kvalitet”. Hon ser inget negativt i det.
– Nej, idag vill folk vara nördar. Det är status att ha djupa kunskaper i ett specialområde. Oavsett om det handlar om öl, vin, whisky, ostar, choklad, kläder, klockor – eller rakning. Det handlar om livsstil.
Idag har Gents ett komplett utbud för den nördige mannen: allt som krävs för perfekt rakning, skägg- och hudvård till doftljus och herrparfymer och mängd accessoarer, från necessärer och skoblock till handskar och kondomer.

Ökade 50 procent

Och resultatet har de senaste åren varit häpnadsväckande.
– Vi har legat på 20 till 30 procents tillväxt. Men 2018 tog det fart rejält, då ökade vi med 50 procent! Idag är vi helt dominerande inom vårt segment och har runt 70 procent av marknaden, berättar Jenny Rydhström.
I Gents kundregister finns idag 240 000 namn. Drygt hälften har handlat mer än en gång. Lustigt nog är många av dem kvinnor!
• 40 procent av alla köp görs idag av kvinnor som uppvaktar män med gåvor. En fantastiskt rolig bieffekt – även om vi i viss mån kalkylerat med den…
Jenny Rydhström är en av föreläsarna på D-congress som arrangeras på Svensk Mässan, 7 mars. Där kommer hon att berätta ännu mer om hur man lyckas som e-handelsföretag.

Köp din biljett till D-congress: