Efter succén: nu utökar Möbelmässan Göteborg

Både utställare och besökare öste beröm över återkomsten av branschmässan i höstas.
Bara en sak fattades: tillräckligt med tid.
– Därför har vi beslutat att utöka mässan från två till tre dagar 2023, säger Jacob Ryder, affärsansvarig för Möbelmässan Göteborg.

 
När Möbelmässan Göteborg arrangerades i september 2022 hade inga mässor arrangerats i branschen på närmare tre år, till följd av pandemin. Gensvaret blev fantastiskt: närmare 2 000 fackbesökare strömmade till från hela Norden. 70-talet utställare upplevde ett enormt tryck i sina montrar.
 
George Makdessi, ordförande i branschorganisationen MIBO, som arrangerar mässan tillsammans med Svenska Mässan, har en tydlig vision:
– Vår ambition är att det här ska bli den ledande mässan i Norden. Senaste Möbelmässan Göteborg var fullbokad. Men många utställare upplevde att de inte hade tillräckligt med tid för alla besökare, säger han.
 
MIBO har nu lyssnat in medlemmarnas önskemål. Och slutsatsen är klar:
– Vi fick en väldigt tydligt signal om att öka formatet, i första hand att förlänga mässan med en dag. Vilket vi nu gör.
 
George Makdessi fortsätter:
– Vi vill också öka ytmässigt. Bokningsläget inför 2023 års mässa ser mycket bra ut, med ett stort inslag av utställare från Danmark, Norge och Finland.
 
Tiden för Möbelmässan Göteborg 2023 har nu fastlagts till 12–14 september, tisdag till och med torsdag. Jacob Ryder är affärsansvarig för mässan:
– Med den feedback vi fått var det helt rätt beslut att ta. Utställarna behöver helt enkelt mer tid för sina kunder och vi är jätteglada att kunnat hitta en lösning genom att skapa en tredagars mässa, säger Jacob Ryder, affärsansvarig för mässan, och tillägger:
 
– Vi ser också att detta skapar möjligheter att utveckla mötesplatsen ytterligare, få den att växa och bli ännu mer relevant för branschen.
 
Beslutet välkomnas av ett flertal utställande företag.
– Med den framgång som var 2022 så ser vi nya möjligheter med en extra mässdag. Jag ser bara fördelar. Det gör det också lättare för våra kunder att planera. Så vi hoppas att ännu fler kunder kan planera för besök på mässan 2023, säger Göran Stjärnfeldt, försäljningschef på Furninova.
 
Även storsatsande danska möbelföretaget Hjort Knudsen, som fördubblade sin monteryta på fjolårets mässa, är odelat positiva:
– Vi upplevde en härlig stämning och responsen var överväldigande. Tyvärr förtogs det lite av tidsbristen, säger Jonas Törnqwist, svensk försäljningschef på Hjort Knudsen.
 
I montern handlar mycket om att provsitta, provligga, att förmedla en känsla.
– Framförallt ska vi sälja den känslan. Det tar lite tid. Att vi nu får tre dagar gör oss väldigt glada. Vi vill ju att mässan ska växa och skapa inspiration för våra kunder. Jag har en bestämd känsla av att det här kan bli vårt företags huvudmässa i Skandinavien, konstaterar han.
 
Fotograf: Emmy Jonsson.